Pasqua ve del llatí clàssic pascha, i aquest
de l’hebreu pesha (celebració jueva de l’eixida d’Egipte). La u, afegida en el
llatí tardà i algunes llengües romàniques,
s’explica per l’analogia amb el llatí clàssica pascua (pastura),
contaminació propiciada, probablement, per la celebració de la fi dels dejunis
amb la ingesta de corder.
Antigament, pasqua prengué, per extensió, el
significat de festa solemne. En l’actualitat encara s’empra per a referir-se a
les celebracions de Nadal i de Pasqua
Granada o Pentecosta (literalment, cinquantena: que s’esdevé el cinquanté dia posterior al diumenge de resurrecció).
La Pasqua és (amb el Nadal) la festa més
important de la cristiandat. S’hi celebra la resurrecció de Jesucrist al tercer
dia de la crucifixió. Els evangelis només coincideixen que fou l’endemà d’un
sàbat, però no es posen d’acord en quin. Durant els primers anys de
cristianisme, no se li donava gaire importància a la determinació de la data exacta
de Pasqua. Sant Pau, en l’epístola als Galates, fins i
tot censurava els qui es prenien massa interés en el càlcul “dels dies, els
mesos, les estacions i els anys”, cosa més pròpia d’astròlegs que no de creients. Les
diferents faccions cristianes, celebraven la resurrecció en diferents dates basades
en la pasqua jueva, però a partir del segle II la jerarquia cristiana comença a
sentir la necessitat d’unificar les celebracions i de deixar de dependre del
calendari jueu. La solució definitiva vindria de la mà de Constantí el
Gran.
Segons explica la tradició cristiana, mentre
Constantí descansava a la vora del Tíber, se li aparegué en el cel el símbol de
Jesucrist (XP) i va sentir una veu que li deia “amb aquest signe venceràs”. Uns
dies després, Constantí s’enfrontà al seu rival Maxenci en la batalla de Saxa
Rubra i el vencé. Diuen que l’emperador dubtava de la relació causa efecte
entre aquests dos fets, però es veu que sa mare, que era cristiana, el va acabar convencent. Amb la intenció d’unificar l’imperi, segons afirmen els
historiadors, Constantí va prendre la decisió de declarar el cristianisme
religió oficial de Roma. Però per a aconseguir una autèntica església universal
(Catòlica) calia conciliar el calendari i el dogma de les distintes faccions, i
això, com és natural, requeria un Concili Universal. S’elegí Nicea perquè, segons diuen alguns, la paraula
grega Nikea significa victòria, i això agradava a Constantí, o, segons que sembla més probable, perquè era
un lloc accessible per a la majoria dels bisbes de l’època (a occident el
cristianisme encara era minoritari).
Un dels grans temes que s’hi havien de tractar
era el de l’arrianisme: si Déu Pare era anterior a Déu Fill, o si tots dos
havien existit sempre. I l’altre, el que més ens interessa a nosaltres, la
determinació de la data de Pasqua cristiana (i la de totes les festes mòbils
del calendari que en depenen), i la seua emancipació de la Pasqua jueva.
Després de mesos de discussions, pare i fill foren declarats coetanis i eterns, i l’arrianisme, heretgia. Quant a la Pasqua, s’arribà a un acord per al càlcul de l'autèntica data cristiana: el primer diumenge després de la primera lluna plena
posterior a l’entrada de la primavera. L’entrada de la primavera quedava fixada,
arbitràriament, en la data del 21 de març.
El calendari julià (oficial de l’imperi i
origen de l’actual) és exclusivament solar,
però el calendari jueu és luni-solar. Els bisbes de Nicea decidiren que,
per respecte a la tradició, la celebració de la Pasqua cristiana no devia
perdre el seu caràcter luni-solar. Però això requeria la introducció d’un element
alié al calendari julià: la setmana. Roma no havia aplicat mai aquesta
divisió temporal en el seu calendari, tot i que la majoria de romans n’estaven
familiaritzats per la seua relació comercial, militar o política amb altres
cultures, com la jueva, que sí que la feien servir.
No sabem si sense la decisió dels bisbes de
Nicea de lligar la Pasqua cristiana al
calendari jueu, el calendari romà, que al capdavall esdevindria universal, hauria incorporat igualment la
setmana, però no hi ha dubte que el fet es produí en aquell moment, i que al
capdavall ha acabat determinant les nostres vides. Si les commemoracions
festives marquen els moments extraordinaris del cicle anual, la setmana (única
unitat arbitrària del calendari) ha esdevingut l’autèntic generador de la
rutina laboral i social.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada