dissabte, 12 d’octubre del 2013
pèndol d'ones
Us podeu imaginar l'efecte de 15 pèndols sincronitzats?
La gravetat és capaç de crear les coreografies més suggeridores.
Ho podeu veure en moviment a
http://www.youtube.com/watch?v=8OhA6ft0_is&feature=youtu.be
:
I si voleu saber l'explicació teòrica o ho voleu veure des d'altres punts de vista
http://otos3.blogspot.com.es/2013/10/pendol-dones.html
dissabte, 3 d’agost del 2013
PASSEJADA D'ESTIU
SANT JOAN DE L'HOSPITAL
En
el campanar de l’església de sant Tomàs, a la plaça de sant Vicent Ferrer, hi
ha un rellotge de sol que data de l’any mil set-cents trenta no-sé-quants.
Algú em va dir en alguna ocasió que s’atribuïa al pare Vicent Tomàs Tosca,
autor d’un dels plànols més famosos de la capital del Túria. No devia haver
comptat, el que m’ho digué, que el pare Tosca s’havia mort uns anys abans, la
qual cosa no lleva, tampoc, que ell haguera pogut participar en el projecte.
Vaig
quedar-hi amb l’amic Francesc a les onze del matí, que són les nou de sol. Havíem
de fer una ullada a la façana sud de l’església de sant Joan de l’Hospital per
tal de veure si hi havia cap resta de rellotge de sol o cosa semblant.
Visitàrem primer la porta nord, a la qual s’accedeix pel carrer Trinquet de
Cavallers. Francesc m’explica que és una de les dues portes romàniques que
queden a València.
La
frescoreta del temple ens alleujà la calor sufocant de juliol. Després d’una
repassada ràpida per la nau, àmplia i sòbria, ens dirigim a la part interior de
la porta nord. Francesc em vol mostrar les estreles que adornen la finestra
superior de la porta. Formen un conjunt fàcilment identificable amb l’Ossa Menor.
Si fóra de nit, a través de la finestra podríem veure aquesta mateixa
constel·lació. Una vegada més confirmem que els ornaments antics (contràriament
al que passa en l’actualitat) solien tenir un sentit. En les fotografies que
prenem de seguida, es pot observar la coloració de les estreles, que no es veu
a simple vista. La senyora que molt amablement s’encarrega d’encendre’ns les
llums i obrir-nos les portes (hi havia quedat amb ella Francesc) diu que no ho
havia vist mai tan bé, i em compromet a enviar-li’n una còpia.
Tot
el que em vist és d’accés lliure, i ara ens dirigim a la part privada. Hem d’eixir al carrer i tornem cap a la plaça
de sant Vicent. A través d’una reixa accedim a un pati ple d’escombreries i
brosses. La senyora es disculpa (fa temps que no rebem subvencions), i de
seguida ens ofereix la possibilitat de visitar l’única part del circ romà de
València visitable. És poca cosa: sis o set metres, però és que... és la mateix arena on es feien les curses de cavalls fa dos mil anys. Damunt
mateix del circ, en una construcció posterior, hi ha un estrany forat. Ens
explica, la nostra guia, que és el podrimer de l’església de sant Joan de
l’Hospital: una mena de nínxol on es dipositaven els cadàvers perquè s’hi
decomposaren ans de soterrar-los definitivament en el pati.
Davall
de les tombes cristianes ‒ens explica la senyora‒ n’hi aparegueren d’àrabs, i
davall de visigodes, i davall el circ romà... Costa no commoure's trepitjant
aquesta terra. En els enterraments s’hi han trobat objectes que acompanyaven
els difunts en el seu últim viatge: anells, braçalets, rosaris... la veu de la
guia pren un to especialment emotiu quan ens parla d’un petit dau trobat a dins
la mà del cadàver d’un xiquet: al final de la visita tindrem l’ocasió de
visitar-lo en el petit museu de l’església.
El
pati està voltat d’arcosolis en un estat absolutament ruïnós: per a enguany
s’esperen noves subvencions (insisteix ella), i de mica en mica s’anirà
arreglant. En la part de ponent hi ha una petita capella romànica, bastant ben
conservada. És la capella de Jaume I. Ordenà la seua construcció personalment,
i hi oïa missa cada dia mentre era a València. Déu!, no en tenia ni idea de la
seua existència.
La
porta sud de l’església també és romànica, la qual cosa obliga l’amic Francesc
a rectificar el recompte: ja no en són dues, sinó tres. Observem durant una
bona estona la façana per veure si hi ha cap rastre, traça, senyal... res de
res. Hauria estat un descobriment magnífic, ja que no tinc (em sembla que no n’hi
ha) referències de cap rellotge de sol d’aquella època a València.
A
l’eixida, recordem que per allí devia passar la muralla del call jueu... només
ens faltava aquesta: romans, jueus, gots, musulmans, cristians... Me’n falten
uns! Em venen ganes de tornar al circ i posar-me a escarbar, segur que un metre més avall m’eixiria la muralla ibera, i amb sort podria trobar un plom escrit en llatí i
iber: la pedra rosseta que documentaria l’origen de totes les llengües
ibèriques.
Francesc
m’acompanya de tornada cap al parking, i sí, no ho podem evitar: ens queixem de
la poca autoestima dels valencians, dels diners gastats en ciutats futuristes,
circuits de fòrmula i terres mítiques, i de l’oblit de la història oculta sota
les pedres. De la ignorància del que som, de la pèrdua de la identitat... en
fi, la història de sempre.
diumenge, 28 de juliol del 2013
DE L'OBSCÉ AL MACABRE
DE L'OBSCÉ AL MACABRE
Sistemes Eucariòtides Complexos
Ningú
que haja llegit Incerta glòria pot
haver quedat indiferent davant els estirabots
d’en Soleràs, un dels personatges ‒amb en Raskòlnikov de Crim i càstig‒ més inquietants que
m’he trobat mai en la literatura. Obsedit per l’amor i la mort, el controvertit
personatge de Sales diu en un moment donat: “Venim de l’obscè i anem al
macabre”, i d’aquesta manera identifica les dues fites cabdals de la vida amb la morbositat.
Fa
poc vaig llegir en la revista Mètode una entrevista al biòleg Ricardo Amils que
em retornà a la memòria la sentència d’en Soleràs. Amils hi citava un tal Lynn
Margulis (un altre científic, segurament molt conegut, però del qual jo no
havia sentit parlar mai): “la mort es va inventar quan es van desenvolupar els
sistemes eucariotes complexos, en els quals hi ha cèl·lules especialitzades
dedicades a servar la part genètica i a procrear, i n’hi ha que estan al servei
del sistema. Aquesta part mor”. Segons Margulis, tot això es podia resumir
poèticament de la següent manera: “el dia que es va inventar l’amor,
l’aparellament entre cèl·lules (per a intercanviar material genètic), es va
inventar la mort (de la part funcional, no genètica, del cos)”. Amils acaba
dient que, a pesar que és una definició poètica, li sembla interessant.
A
mi també m’ho sembla. I estic segur que també li ho hauria semblat a Sales. Segurament
ell ja intuïa que l’amor i la mort havien nascut simultàniament, que eren, en
definitiva, les dues cares d’una sola moneda. No sé si devia saber això dels
eucariotes, és a dir que el que nosaltres tenim per vida no és més que un
complement funcional d’una altra mena de vida: la genètica (gairebé immortal). En
definitiva, que allò tan transcendent que creiem ser no es més que un mecanisme
secundari d’una Vida majúscula que, amb petites i contínues variacions s’ha
mantingut ininterrompudament activa (sense conéixer la mort) des del principi
fins ara.
Pura
poesia, segons Lynn, però què és la ciència sinó poesia contrastable.
dimecres, 19 de juny del 2013
La nóvia de Lammermoor
Diuen alguns que en la Bíblia ja estaven totes
les històries, i que per si en faltava alguna, Homer ho va acabar d’arreglar. Es
veu que els escriptors de novel·la (imagine que els poetes també) no fem altra
cosa que plagiar-nos i replagiar-nos els uns dels altres els arguments copiats
i recopiats d’aquelles obres. Per això quan aquest matí m’he assegut a la tassa
del vàter, amb el primer llibre que m’ha vingut a les mans, i hi he descobert
una trama molt semblant a la d’una altra novel·la que estic llegint, no m’he
sorprés gens ni miqueta. Ni tan sols he estat temptat de restar-li cap mèrit a
ningú: Déu me’n guard. I encara m’ha sorprés menys que els enraonaments que
feia el narrador, referits a l’Escòcia del s. XVII, es paregueren com una gota
d’aigua a una altra als telenotícies de la Sexta.
Que els hòmens i les dones s’enamoren massa
sovint de qui no els convé i que els qui manen se n’aprofiten del seua posició
per a omplir-se la butxaca pròpia o la dels seus afectes, són segurament dos dels
tòpics més rebregats de la història universal i de la de la literatura.
Tanmateix, la manera com ho explicava l’autor del llibre m’ha paregut tan diàfana
que no me’n puc estar de copiar-la a continuació (en traducció meua del castellà).
«Així, fins sobirans usurpadors o tirans han
estat rigorosos en l’administració de justícia entre els seues súbdits, sempre
que el seu propi poder o les seues passions no s’hi trobaren compromeses.
ȃs molt diferent quan la sobirania ha estat
delegada en el cap d’un partit que sent l’alé d’un líder rival en el bescoll en
la carrera de l’ambició. Tan breu i precari gaudi del poder s’ha d’aprofitar en
recompensar els partidaris, estendre la influència pròpia i esclafar els
adversaris. Fins Abu Hassan, el més desinteressat de tots els virreis, no va
oblidar-se durant el seu califat d’un dia, d’enviar una douceur de mil monedes d’or a la seua família; i els regents
escocesos, elevats al poder per la força dels seus partits, no van deixar de fer
servir el mateix sistema de recompensa.»
La cosa continua amb la parcialitat de l’administració
de justícia, però per no fer-me pesat, ho resumiré en una sola frase del mateix
llibre: «Digues-me qui és l’home i et diré quina és la llei».
Vist el que veiem cada dia, i sabent que el
sistema està podrit des de fa tant de temps, sembla que quan els partits polítics
ens volen vendre la moto de la (seua) democràcia, només ens queda somriure amb
resignació per fora i cagar-nos en la mare que els va parir per dins: Doncs
això.
dissabte, 15 de juny del 2013
MULTIUNIVERSOS I PROBABILITAT
MULTIUNIVERSOS I PROBABILITAT
Ara els cosmòlegs parlen molt de la
possibilitat que existesquen universos externs. Em fa il·lusió
d’imaginar-me’n uns quants, potser uns quants milers de milions. En qualsevol
cas, serien, de moment, inaccessibles als nostres mitjans. És a dir, de cap
manera podríem obtenir-ne informació directa. Qui sap, però, si en un futur encara
hi accedirem mitjançant les dreceres de la ciència.
Res no ens impedeix, però, d’imaginar que en
un d’aquells universos hi ha un ésser que sap el camí del nostre Univers i
que un dia ens visita. Enfila el túnel de les espirals del temps i l’espai i
apareix de sobte en un punt arbitrari i en un moment indefinit. El punt, per
tal de facilitar les coses, farem que siga un lloc on hi podria haver un
planeta que els seus habitants anomenarien Terra. Això, però, no interessa
gaire a l'ésser extraunivèrsic. Ell només vol prendre nota de les
coordenades espacio-temporals, és a dir: la data i l’hora, i per això s’ha proveït
d’un rellotge espacial i especial que li ho dirà. És un model dissenyat
expressament que en el moment de la presa de contacte amb l’Univers es posarà a
zero amb el big-bang.
Si el rellotge marca tres mil milions d’anys, l’extraunivèrsic
anirà a parar enmig del no-res, i s’hi haurà d’esperar una bona temporada fins
que nasquen el Sol i la Terra... Si el rellotge marca 13.800 milions d’anys, és
probable que s’hi trobe enmig d’un desert, o d’una pradera, en l’illa de
Manhattan o de la mar oberta.
I ara ve quan em pregunte quina és la
probabilitat que el rellotge li marque un instant qualsevol de la meua vida. M’arriscaré
a pronosticar-me la mort als 85 anys i ara ho dividisc pels 13800 milions que té
l’Univers als quals n’afegisc una altra quantitat semblant pel que encara
podria durar. M’ix una probabilitat aproximada de 3 parts entre 1000.000.000. A
efectes pràctiques, això es pot considerar zero... És a dir, la meua
probabilitat d’existir en el conjunt de l’Univers per al senyor extraunivèrsic és gairebé zero, res, cap...
i tanmateix, ara, just en el moment que llegiu açò, existisc o, si més no,
existiu vosaltres. Som, vosaltres o jo, protagonistes d’un fet matemàticament improbabilíssim
i cosmològicament singularíssim, absolutament irrepetible: la vida pròpia. No la podem
desaprofitar.
dimecres, 5 de juny del 2013
DINAROT A L'ALBUFERA D'ANNA
DINAROT A L'ALBUFERA D'ANNA
L’altre dia un amic comentava ‒no recorde a compte
de què‒ que hi havia zones castellano-parlants del País Valencià menys
castellanitzades que algunes altres de valenciano-parlants. Hi argumentava, com
ara, que en pobles de llengua castellana es sonoritzaven algunes esses mentre
que a àmplies zones valencianes s’ha perdut aquest so fa molt de temps. Doncs
resulta que ahir dilluns vam dinar a l’Albufera amb uns amics d’Anna i de Xella.
No és la primera vegada que sent els parlars de la Canal de Navarrés, però durant
el dinar pensava com li agradaria al meu amic de fer-hi una visita i
escoltar-los de viva veu, si encara no ho ha fet. No és que sonoritzen algunes
esses, o que una gran part del seu lèxic siga una adaptació molt particular del
valencià de les comarques veïnes (paño, ajeta, torcamanos, runa, roín, prau,
pruna...), és que el seu accent, les seus construccions sintàctiques i les
seues flexions verbals són, en molts casos, calcades de les nostres. Una de les
que més m’agrada és l’ús del perifràstic: “el hombre se lo va comer todo”. Si
els sentia un valencià de la capital del Regne entendria que l’home s’ho
menjarà tot en el futur, però no, ells es refereixen a un temps passat. Tristament,
la perífrasi intrusa (l’home s’ho va a menjar tot) ja se sent també a les
nostres comarques. Qui sap si algun dia no serà la Canal de Navarrés un dels
pocs llocs reductes on es podran sentir determinades formes del català del País
Valencià o del valencià dels Països Catalans.
Tot això a la vora del llac de l’Albufera d’Anna. Un
lloc ideal per a fer-se una bona paella un dilluns de primeries de juny, d’un
altre dia no respoc. Si, a més, la paella és de categoria i la companyia
agradable, ja tens la vesprada perfecta. Després del carajillo i el caliquenyo,
rebaixàrem el dinar fent una volteta al llac i deixant-nos sorprendre per totes
les fontetes que surten per art de màgia de qualsevol marge i s’enfilen cap al
bassalot. Per completar la vespradeta, baixàrem els 136 escalons del Gorgo de
la Escalera, un indret paradisíac on es pot xapullar i fer quatre bons
escabussons en una aigueta clara i fresca mentre escoltes el cant melodiós de
la sylvia atricapilla.
dimecres, 29 de maig del 2013
PENELLA I ELS GENAROS
PENELLA I ELS GENAROS
Si no sou de Cocentaina, no és probable que
hàgeu sentit mai dir “en Penella encara es giren”. Segurament tampoc no sabeu
què és Penella; jo, almenys, no ho sabia abans de dilluns. Ara sé que Penella
és el menys conegut dels dos castells de Cocentaina, situat en la part de
llevant del terme, just en el camí que temps ha conduïa a la costa. Diu la
llegenda que quan els moriscos feien cap al port de Dénia expulsats del seu
país pels pèrfids (perdoneu, però algú ho havia de dir) cristians, quan arribaven
a Penella, abans de l’última revolta que els l’amagaria per sempre més, es
giraven a fer l’última ullada al seu poble estimat. Actualment, quan algun
contestà (fill de Cocentaina) després renunciar a alguna cosa estimada li
dedica una última mirada de comiat, els seus paisans encara diuen d’ell que:
“en Penella encara es gira”. Em vaig emocionar sincerament quan m’ho explicaven
els meus amics socarrats mentre enfilàvem via amunt cap a l’altre castell de
Cocentaina, el que corona amb gran elegància el pujol mariolenc que protegeix
els socarrats de les diabòliques ponentades.
El castell s’ha restaurat amb bon gust i fa
goig de contemplar el paisatge assegut en una de les seues finestres de festeig
tot imaginant com devia ser la vida d’aquell s. XV (difícil, segurament, si no
formaves part de l’elit que es permetia tan nobles estances festejadores). A
fora plovia a cànters i un llamp capturat pel parallamps del castell ens posà
l’ai al cor i ens erissà els cabells, sobretot els del gosset que ens
acompanyava. De baixada, les vistes de Cocentaina i de tota la comarca del
Comtat ens deixaren bocabadats. El cel havia escampiat per ponent i per llevant
el rall de sant Martí es projectà majestuós sobre Penella. De nou el record d’aquells
pobres exiliats em va arrapar l’ànima. Que diferent, però, la crueltat d’aquells
avantpassats nostres i l’hospitalitat
dels amfitrions que ens alliçonaven.
A principis dels setanta alguns joves contestans
havien de tramuntar cada dia el port d’Albaida per a estudiar en l’Institut,
entre ells, Gil: el Socarrat. Quan baixàvem del castell, Gil ens explicava, amb el
seu accent entranyable, que trobar-se en aquell centre amb alumnes de tota la Vall,
xicots de poble: com ell, li va fer veure l’estudi, i probablement la vida, d’una
altra manera. I que per això ens estava tan agraït. No sé com seria ara Gil si
no haguera vingut a Albaida a estudiar (m’imagine que una bona persona i un bon
amic dels seus amics, com ho és havent-hi anat), tanmateix jo sí que m’hauria
perdut aquests genaros deliciosos que em regala cada vegada que el visite. Només
per això, ja valia la pena.
Subscriure's a:
Missatges (Atom)