divendres, 25 de desembre del 2015

SUBTILESES LINGÜÍSTIQUES: 1. Anem a menjar torrons


ANEM A MENJAR TORRONS


Una de les perífrasis castellanes que més terreny ha guanyat entre els valencians en els darrers anys és "anar a+infinitiu" per a expressar futur. Ahir la vaig sentir unes quantes vegades en la felicitació de Nadal radiofònica d'alguns alcaldes de la Ribera: "estes infraestructures van a ser molt importants...". I és que com que no incorpora cap element lèxic pròpiament castellà, doncs passa fàcilment per valencià autèntic. Però no ho és. Si dic en valencià vaig a menjar torrons, vull dir que me'ls menjaré de manera immediata, però no puc dir: En Nadal vaig a menjar torrons (i molt menys encara, En els Nadals), sinó: En Nadal menjaré torrons. 
Jo vaig a menjar torrons, ara, i demà menjaré pastissets de moniato. Bones festes de Nadal, en la mà tinc un pardal...